DEFINISI PENDIDIKAN KHAS
Pendidikan khas ialah pengajaran yang direka bentuk untuk
memenuhi
keperluan istimewa kanak-kanak berpengetahuan khas (
Hallahan &Kaufman 2000)
Mengikut Heward (2000) pula pendidikan khas boleh
diterangkan dalam pelbagai perspektif. Pendidikan khas sebagai intervensi iaitu
proses mencegah, menghapus
atau mengatasi halangan yang mungkin menyebabkan pelajar
daripada penyertaan aktif dalam sekolah atau masyarakat. Oleh itu Pendidikan
Khas secara umumnya didefinisikan sebagai kaedah-kaedah yang dibentuk khusus
untuk memenuhi keperluan kanak-kanak yang mengalami pelbagai kecacatan / kurang
upaya. Ia merupakan satu program pendidikan yang ditujukan kepada golongan
kurang upaya dari segi intelek, fizikal dan emosi serta sosialnya yang tidak
mengalami pertumbuhan dan perkembangan yang normal.
SIAPAKAH KANAK-KANAK KHAS?
Kanak-kanak yang berbeza daripada kanak-kanak yang sederhana
ataupun biasa ( 1) dalam ciri-ciri mental ( 2) keupayaan deria ( 3) dalam
ciri-ciri saraf dan otot atau fizikal ( 4) dalam tingkah laku social- emosi (
5) dalam keupayaan komunikasi atau ( 6) dalam pelbagai kekurangan sehinggakan
ia memerlukan amalan-amalan sekolah yang diubahsuai atau perkhidmatan
pendidikan khas supaya ia boleh berkembang sehingga kemampuan maksima.
Pendidikan Khas ialah suatu program pengajaran yang direka
bentuk berpandukan ciri-ciri individu untuk memenuhi keperluan individu yang
berpendidikan khas. Matlamat paling penting dalam pendidikan khas ialah untuk
mencari dan membangkitkan keupayaan kanak-kanak berkeperluan khas.
Pengajarannya yang bercorak individu direka untuk memenuhi keperluan pendidikan
yang berkaitan dengan murid-murid kurang upaya. Pendidikan khas menyediakan
peluang pembelajaran yang tidak disediakan dalam kurikulum biasa atau perkhidmatan
sekolah biasa.
Perkhidmatan kepada kanak-kanak kurang upaya adalah
tanggungjawab tiga Kementerian, Kementerian Kesihatan, Kementerian Pembangunan
Wanita, Keluarga dan Masyarakat dan Kementerian Pelajaran Malaysia.
Pendidikan bagi kanak-kanak tersebut dikendalikan oleh dua
Kementerian iaitu Kementerian Pelajaran Malaysia dan Kementerian Pembangunan
Wanita, Keluarga dan Masyarakat.
Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat
menyediakan perkhidmatan pendidikan kepada kanak-kanak yang menghadapi masalah:
- cacat fizikal teruk,
- rencatan akal sederhana dan teruk,
- pelbagai kecacatan dan
- kecacatan yang tidak membolehkan kanak-kanak tersebut belajar di sekolah-sekolah yang disediakan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia
Kementerian Pelajaran Malaysia menyediakan perkhidmatan
pendidikan untuk murid berkeperluan khas yang mempunyai masalah penglihatan,
pendengaran dan pembelajaran, dan murid pemulihan khas.
Kategori kanak-kanak bermasalah pembelajaran (BP) di bawah
tanggungjawab Kementerian Pelajaran Malaysia adalah seperti berikut:
- Autisme ringan
- Attention Deficit Hyperactivity Disorder
- Terencat akal minimum, dan
- Bermasalah pembelajaran spesifik (contoh: Disleksia)
Pendidikan yang diberi menekankan kepada perkembangan
jasmani, emosi, rohani dan intelek supaya murid-murid ini boleh mendapat
pendidikan ke peringkat yang tertinggi bagi membolehkan mereka mendapatkan
pekerjaan dan hidup berdikari.
Dasar Pendidikan Khas
Program yang dijalankan berlandaskan kepada dasar-dasar
berikut:
Akta Pendidikan 1996, Bab 8.
Akta Pendidikan (Pindaan) 2002.
Peraturan -Peraturan Pendidikan (Pendidikan Khas) 1997.
Keputusan Jawatankuasa Dasar, Kementerian Pelajaran Malaysia
[Jawatankuasa Perancang Pendidikan (JPP), Mesyuarat Pengurusan Kementerian
Pelajaran Malaysia, Jawatankuasa Kurikulum Pusat (JKP) dan Mesyuarat Pengurusan
Jabatan Pendidikan Khas].
Deklarasi Antarabangsa:
United Nations' World Programme of Action Concerning Disabled
Persons (1983).
The World's Declaration on Education for All (1990).
The United Nations' Standard Rules on the Equalisation of
Opportunities for Person With Disablilities (1993).
The Framework for Action on Special Needs Education
(Salamanca Statement) 1994.
Biwako Millennium Framework for Action Towards an Inclusive
Barrier-Free and Rights-Based Society for Persons with Disabilities in Asia and
the Pacific (2002).
Program Pendidikan Khas
Program Pendidikan Khas Kementerian Pelajaran Malaysia
dilaksanakan melalui:
Sekolah Khas bagi murid bermasalah penglihatan dan
bermasalah pendengaran dan pembelajaran (menengah).
Program Pendidikan Khas Integrasi untuk murid-murid
berkeperluan khas bermasalah pembelajaran, bermasalah pendengaran dan
bermasalah penglihatan. Program ini diwujudkan di sekolah harian biasa rendah
dan menengah dan sekolah menengah teknik/vokasional yang menggunakan pendekatan
pengajaran pembelajaran secara pengasingan dan separa inklusif.
Program Sekolah Pendidikan Khas ditadbir sepenuhnya oleh
Jabatan Pendidikan Khas manakala Program Pendidikan Khas Integrasi dan Program
Pemulihan Khas ditadbirkan sepenuhnya oleh Jabatan Pelajaran Negeri.
Program Pendidikan Khas Integrasi Teknik dan Vokasional pula
ditadbirkan oleh Jabatan Pendidikan Teknikal manakala Jabatan Pendidikan Khas
bertanggungjawab terhadap perkara-perkara yang berkaitan dengan dasar dan pengisiannya.
sumber: http://emoe.gov.my/
No comments:
Post a Comment