1.0 Hasil
Pembelajaran/Learning Outcomes
Di akhir kursus, pelajar mampu:
- Berkeuapayaan
menerangkan konsep dan komponen-komponen teknologi pendidikan.
- Berkeupayaan
menyenaraikan komponen-komponen teknologi pendidikan.
- Berkeupayaan
mengaplikasikan penghasilan media dalam proses pengajaran dan
pembelajaran.
- Berkeupayaan
menilai keberkesanan bahan bantu pengajaran dan pengajaran.
2.0 Sinopsis
Kursus ini bertujuan memberi pengetahuan serta latihan amali yang meliputi aspek konsep,
peranan dan kepentingan Teknologi Pendidikan. Pelajar juga didedahkan tentang
prinsip-prinsip penyediaan, penggunaan, pemilihan dan penilaian media
pengajaran, serta perancangan pengajaran berpandukan Teknologi Pendidikan yang
merangkumi aspek pendekatan sistem, kepelbagaian media dan perkembangan
Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) dalam pendidikan. Aspek penerbitan,
grafik dan penghasilan media seperti bahan bercetak, bahan dua dan tiga
dimensi, transperansi, fotografi, filem slaid, audio, video dan sebagainya bagi
tujuan pengajaran-pembelajaran diberi penekanan. Di samping itu juga, pelajar
didedahkan dengan isu-isu semasa dan inovasi dalam Teknologi Pendidikan. Kursus
ini dikendalikan secara kuliah, tutorial, latihan amali aplikasi bahan sumber
media dan tugasan individu.
Synopsis
This course provide
knowledge and practical exercises which covers the concept, role and the
importance of Educational Technology. Students will be exposed to the
principles of preparation, utilization, selection and evaluation of
instructional media, and also lesson planning based on Educational Technology
which comprises the aspects of system approach, various media and the
development of Information and Communication Technology (ICT) in education. The
focus is also on the aspects of
production of graphics and media
such as print, 2D and 3D materials, transparency, photography, film slides,
audio and video for teaching and learning. Also, students will be exposed to
current issues and innovation in Educational Technology. This course is
conducted through lecture, tutorial, media resource materials application
practice and individual tasks.
3.0 Rujukan
Jonassen, D.H. 2009. Computers as mindtools for
schools: engaging critical thinking. (3rd ed.) New Jersey: Merrill-Prentice
Hall.
Mohd. Arif Ismail & Rosnaini Mahmud. 2008. Integrasi ICT dalam Pembestarian Sekolah. Bukit Kiara, Kuala Lumpur: BTP.
Newby, T.J., Stepich, D.A. & Lehman, J.D. &
Russell, J.D. 2008. Instructional
technology for teaching and learning: designing instruction, integrating
computers and using media. New Jersey:
Prentice-Hall.
Smaldino,
S.E., Russell, J.D., Heinich, R. Molenda, M. 2011. Intructional Media and
Technologies for Learning. Edisi ke-8. New Jersey: Merrill Prentice Hall.
Shelley, Cashman, Gunter &
Gunter. 2009. Integrating Technology in the Classroom. 3rd Ed. Boston:
Thompson Course Technology.
4.0 Jam
Pengajaran dan Pembelajaran
Aktiviti
|
Jumlah Jam
|
Kuliah
|
14
|
Tutorial
|
28
|
Tugasan Individu
|
18
|
Tugasan Kumpulan
|
36
|
Pembelajaran Individu
|
22
|
Peperiksaan
|
02
|
Jumlah
|
120
|
5.0 Pelaksanaan
& Jumlah Jam notional
Minggu
|
Topik
|
Kuliah
|
Tutorial
|
Tugasan
|
1
|
Orientasi
struktur kursus
|
3
|
0
|
0
|
2
|
Pengenalan
kursus dalam talian Definisi & konsep
|
3
|
0
|
0
|
3
|
Perancangan
Sistematik Dalam Penggunaan & Penilaian Media
|
1
|
2
|
0
|
4
|
Teknologi
Web dalam media pengajaran
|
1
|
2
|
0
|
5
|
Reka bentuk
Media dan bahan pengajaran
|
1
|
2
|
0
|
6
|
Prinsip
Grafik
|
1
|
2
|
2
|
7
|
Audio
|
1
|
2
|
2
|
|
CUTI
PERTENGAHAN SEMESTER
|
|
|
|
8
|
Video Dalam
Pendidikan
|
1
|
2
|
2
|
9
|
Fotografi
Dalam Pendidikan
|
1
|
2
|
2
|
10
|
Integrasi
bahan bantu mengajar
|
1
|
2
|
2
|
11
|
Pembentangan
Projek Kumpulan
|
0
|
3
|
2
|
12
|
Pembentangan
Projek Kumpulan
|
0
|
3
|
2
|
13
|
Pembentangan
Projek Kumpulan
|
0
|
3
|
2
|
14
|
Refleksi & Kesimpulan
|
0
|
3
|
2
|
|
TOTAL
|
14
|
28
|
18
|
6.0 Mod
Penilaian/ Evaluation Mode
Item
|
Peratus/percentage
|
Tugasan
Individu
|
40
|
Tugasan
Kumpulan
|
30
|
Peperiksaan
Akhir
|
30
|
Jumlah
|
100
|
Nota:
Lihat rubrik penilaian di lampiran A
,B dan C
7.0 Perancangan
Kandungan Kursus
Minggu
|
Topik
|
Pensyarah
|
Aktiviti
|
1
|
Orientasi
struktur kursus
·
Jangkaan kursus secara dalam talian.
·
Pendaftaran dan muatturun struktur kursus/bahan kuliah/
tutorial dalam talian melalui sistem ifolio
|
Mejar
Mohd Jasmy Abd Rahman
|
·Pendaftaran kumpulan tutorial secara manual di dewan
kuliah
·Perbincangan dalam talian
·Penghasilan biodata pelajar dan
dihantar melalui email kepada tutor masing-masing.
|
2
|
Pengenalan
kursus dalam talian
· Definisi
& konsep
· Teknologi
· Pendidikan
· Teknologi
Instruksional
|
Mejar
Mohd Jasmy Abd Rahman
|
· Pengesahan pendaftaran kumpulan tutorial melalui email.
· Perbincangan dalam talian
· Kuliah/aktiviti berdasarkan posting atau
tajuk kuliah.
|
3
|
Perancangan
Sistematik Dalam Penggunaan dan Penilaian Media
Model
Pengajaran ASSURE
|
Pn. Fariza Khalid
|
·
Tutorial 1 bermula
·
Membina bahan bantu mengajar bukan elektronik
·
Tugasan individu
|
4
|
Teknologi
Web dalam media pengajaran
Integrasi
web dalam blog pengajaran dan pembelajaran
-integrasi
audio, video dan grafik dalam blog
-membina
laman tetap
-membina
senarai kategori posting
-membina
senarai pautan luar
|
Pn. Fariza Khalid
|
·
Integrasi aplikasi web dan blog
·
Tugasan individu
· Audio Elements
· Video Elements
· Graphic dan Fotografi
· Digital Album – Picasa, Flickr dll
· Facebook dll pelantar aplikasi
rangkaian sosial
|
5
|
Reka bentuk
Media dan bahan pengajaran - Penilaian
keperluan (Needs assessment),
analisis matlamat (goal analysis)
dan analisis pelajar serta konteks (learner
and context analysis)
Reka bentuk, pembangunan dan penilaian
media pengajaran
·
Aplikasi pengajaran
·
Lawatan
·
Bahan bercetak
·
Bahan percuma dan murah
·
Bahan paparan
|
Pn. Fariza
Khalid
|
· Perbincangan untuk mengenalpasti
tajuk bahan bantu mengajar samada elektronik dan bukan elektronik yang perlu
dibuat oleh pelajar untuk tugasan individu
dan tugasan kumpulan
· Pembentangan kumpulan ke atas apa
yang telah dibincangkan
· Tugasan individu
|
6
|
Prinsip
Grafik
·
Peranan grafik dalam pengajaran
·
Matlamat rekabentuk grafik
·
Proses rekabentuk grafik
|
En.
Md. Yusuf Daud
|
·
Membina bahan mengajar bukan elektronik/bukan
elektronik
·
Tugasan individu
|
7
|
Audio
·
Membina kemahiran mendengar
·
Memilih bahan audio
·
Menggunakan bahan audio
·
Perisian Penyunting audio
|
En.
Md. Yusuf Daud
|
·
Membina bahan bantu mengajar elektronik/bukan
elektronik
·
Tugasan individu
|
|
CUTI PERTENGAHAN SEM
|
|
|
8
|
Video
Dalam Pendidikan
·
Format Video
·
Ciri-ciri khas video
·
Perisian Penyunting
Video
·
Integrasi
|
Mejar
Mohd Jasmy Abd Rahman
|
· Membina bahan pengajaran hasil
lawatan
· Menyiapkan tugasan kumpulan – video,
grafik, fotografi, audio dll
|
9
|
Fotografi
Dalam Pendidikan
· Jenis-jenis kamera
· Jenis-jenis lensa
· Teknik mengambil gambar
· Penyuntingan gambar untuk
pengajaran dan pembelajaran
|
Mejar Mohd Jasmy
Abd Rahman
|
· Membina bahan pengajaran hasil
lawatan
· Menyiapkan tugasan kumpulan – video,
grafik, fotografi, audio dll
|
10
|
Integrasi bahan bantu mengajar dalam menggunakan
perisian persembahan elektronik
seperti Power Point – Teknik Casper
|
Pn.
Fariza Khalid
|
·
Mengintegrasikan tugasan kumpulan – video, grafik,
fotografi, audio dll dalam power point atau perisian persembahan lain
|
11
|
Sumber Teknologi Maklumat
dalam pengajaran
|
Pn.
Fariza Khalid
|
· Mengintegrasikan bahan pengajaran
hasil lawatan ke Pusat Sumber dalam tugasan kumpulan
|
12
|
Integrasi bahan bantu mengajar dalam pengajaran
I
|
En.
Md. Yusuf Daud
|
·
Pembentangan tugasan kumpulan
|
13
|
Integrasi bahan bantu mengajar dalam pengajaran
II
|
En.
Md. Yusuf Daud
|
·
Pembentangan tugasan kumpulan
|
14
|
Refleksi
dan perbincangan dalam kursus
|
Mejar
Mohd Jasmy Abd Rahman
|
· Pembentangan tugasan individu
|
No comments:
Post a Comment