APA ITU DISLEKSIA??
Disleksia merupakan satu gangguan dalam pembelajaran yang
dialami oleh kanak-kanak dan boleh berlanjutan sehingga kanak-kanak itu dewasa.
Disleksia bukanlah sejenis penyakit. Disleksia adalah merujuk kepada masalah
membaca dan menulis. Kebiasaanya gangguan ini adalah seperti gangguan membaca,
menulis, mengeja dan kemahiran mengira walaupun mempunyai pemikiran yang
normal.
Mereka yang mengidap Disleksia tidak dianggap bodoh tetapi
mengalami gangguan pembelajaran dan boleh dipulihkan jika diberi tindakan yang
sewajarnya.
Sesetengah penghidap Disleksia mempunyai masalah untuk
menyebut perkataan yang panjang dan kesukaran untuk mengikut turutan perkataan
seperti nama bulan dan sifir.
Ciri-ciri penghidap Disleksia:-
- Penghidap gangguan ini dapat dikesan pada peringkat awal persekolahan
- Selalunya penghidap akan menghadapi masalah pembacaan yang lambat dan mempunyai tulisan yang kurang kemas
- Penghidap suka mengurang atau menambah sendiri perkataan ketika sedang membaca
- Mengalami kekeliruan ketika membaca seperti huruf "p" dianggap "q" dan hurf "b" dianggap "d".
- Perhatian mudah terganggu atau gagal untuk menghabiskan sesuatu kerja hingga habis
- Cenderung menjadi seorang yang impulsif atau sering mengikut perasaan sendiri tanpa memikirkan orang lain.
- Sering berlaku di kalangan lelaki.
- Kerap berlaku di kalangan pasangan kembar, kanak-kanak yang lahir tidak cukup bulan, anak-anak yang lahir daripada ibu yang sudah berumur, dan kanak-kanak yang pernah mengalami kecederaan pada kepala.
Punca berlakunya gangguan Disleksia:-
Disleksia dipercayai berpunca daripada cara otak itu
memproses. Cara otak penghidap Disleksia dengan otak orang normal bekerja
adalah berbeza. Ia mungkin disebabkan oleh kecacatan otak semasa dalam
kandungan ataupun ianya datang dari kemalangan.
Selain itu, kemungkinan besar penghidap Disleksia berpunca
daripada keturunan penghidap itu sendiri. Menurut kajian, sebilangan besar
penghidap Disleksia adalah dari latar belakang yang mempunyai gangguan yang
sama.
Rawatan yang sesuai untuk pesakit Disleksia:-
Disleksia hanya dapat dikesan apabila beberapa ujian
dilakukan ke atas pesakit di bawah pengendalian ahli psikologi atau guru khas
disleksia. Penyakit ini boleh dirawat tetapi tidak boleh diubati. Penghidap disleksia
lazimnya akan diberi rawatan secara terapi untuk meningkatkan kemahiran
linguistik, berfikir, dan sosial. Jangan risau...setiap penyakit itu ada
rawatannya.....
Masalah yang akan di hadapi :-
Secara lebih detail, seperti dikutip dari
www.dyslexia-indonesia.org, penyandang disleksia biasanya mengalami
masalah-masalah, seperti :
1. Masalah
fonologi: Yang dimaksud masalah fonologi adalah hubungan sistematik antara
huruf dan bunyi. Misalnya mereka mengalami kesulitan membedakan ”paku” dengan
”palu”; atau mereka keliru memahami kata-kata yang mempunyai bunyi hampir sama,
misalnya ”lima puluh” dengan ”lima belas”. Kesulitan ini tidak disebabkan
masalah pendengaran, tetapi berkaitan dengan proses pengolahan input di dalam
otak.
2. Masalah
mengingat perkataan: Kebanyakan anak disleksia mempunyai level kecerdasan
normal atau di atas normal. Namun, mereka mempunyai kesulitan mengingat
perkataan. Mereka mungkin sulit menyebutkan nama teman-temannya dan memilih
untuk memanggilnya dengan istilah “temanku di sekolah” atau “temanku yang
laki-laki itu”. Mereka mungkin dapat menjelaskan suatu cerita, tetapi tidak dapat
mengingat jawaban untuk pertanyaan yang sederhana.
3. Masalah
penyusunan yang sistematis atau berurut: Anak disleksia mengalami kesulitan
menyusun sesuatu secara berurutan misalnya susunan bulan dalam setahun, hari
dalam seminggu, atau susunan huruf dan angka. Mereka sering ”lupa” susunan
aktivitas yang sudah direncanakan sebelumnya, misalnya lupa apakah setelah
pulang sekolah langsung pulang ke rumah atau langsung pergi ke tempat latihan
sepak bola. Padahal, orangtua sudah mengingatkannya bahkan mungkin hal itu
sudah pula ditulis dalam agenda kegiatannya. Mereka juga mengalami kesulitan
yang berhubungan dengan perkiraan terhadap waktu. Misalnya mereka mengalami
kesulitan memahami instruksi seperti ini: ”Waktu yang disediakan untuk ulangan
adalah 45 menit. Sekarang pukul 08.00. Maka 15 minit sebelum waktu berakhir,
Ibu Guru akan mengetuk meja satu kali”. Kadang kala mereka pun ”bingung” dengan
perhitungan uang yang sederhana, misalnya mereka tidak yakin apakah uangnya
cukup untuk membeli sepotong kue atau tidak.
4. Masalah ingatan
jangka pendek: Anak disleksia mengalami kesulitan memahami instruksi yang
panjang dalam satu waktu yang pendek. Misalnya ibu menyuruh anak untuk “Simpan
tas di kamarmu di lantai atas, ganti pakaian, cuci kaki dan tangan, lalu turun
ke bawah lagi untuk makan siang bersama ibu, tapi jangan lupa bawa serta buku
PR Matematikanya, ya”, maka kemungkinan besar anak disleksia tidak melakukan
seluruh instruksi tersebut dengan sempurna karena tidak mampu mengingat seluruh
perkataan ibunya.
5. Masalah
pemahaman sintaks: Anak disleksia sering mengalami kebingungan dalam memahami
tata bahasa, terutama jika dalam waktu yang bersamaan mereka menggunakan dua
atau lebih bahasa yang mempunyai tata bahasa yang berbeda. Anak disleksia
mengalami masalah dengan bahasa keduanya apabila pengaturan tata bahasanya
berbeda daripada bahasa pertama. Misalnya dalam bahasa Indonesia dikenal
susunan diterangkan–menerangkan (contoh: tas merah). Namun, dalam bahasa
Inggris dikenal susunan menerangkan-diterangkan (contoh: red bag).
Langkah-langkah untuk membantu :-
- membawa berjumpa dengan pakar psikologi pembelajaran atau psikologi klinikal pada peringkat awal bagi tujuan untuk mengatasinya
- membantu kanak-kanak memahami bahawa walaupun dia mungkin berbeza dalam pelbagai hal tetapi dia tetap disayangi
- menambah dan menggalakkan kemahiran istimewa bakat atau kebolehan semulajadi
- sentiasa sabar melayani kerenah mereka yang mana biasanya kecewa dengan kegagalan yang berterusan
- membacakan cerita untuk anak-anak serta menjadi ahli persatuan sokongan ibu bapa
- memberikan bantuan dan latihan pembelajaran sebelum memasuki sekolah
- mengamalkan suasana kasih sayang serta bersikap perihatin dalam mengekalkan suasana harmoni
- membuat aktiviti berkeluarga serta memberi bimbingan dalam bidang akademik
- memberi kebebasan yang terbatas serta nasihat untuk mengenal identiti sendiri
- mengamalkan konsep ganjaran atau di beri ganjaran serta pujian contoh bagus, pandai dan sebagainya....
No comments:
Post a Comment