Tourette syndrome (TS) adalah salah satu ketidakupayaan yang
berlaku di dalam masyarakat kita pada hari ini. Ramai yang tidak mengetahui
apakah TS dan apakah ada rawatan untuk mereka yang mengalaminya. Tanpa kita
sedari ada insan disekeliling kita merupakan penghidap TS.
TS adalah gangguan pada saraf otak (neurological) yang
mengakibatkan berlakunya tingkah-laku, perbuatan atau kata-kata diluar kawalan,
tidak disengaja atau berulang-ulang yang dikenali sebagai tics (US National
Institutes of Health).
TS adalah keadaan yang mempengaruhi sistem saraf utama dan
menyebabkan tics. Tics merupakan sentakan/ kekejangan, pergerakan atau
bunyi-bunyian yang tidak sengaja dilakukan oleh manusia. Terjadinya TS apabila
seseorang itu mempunyai dua tics iaitu yang mempengaruhi pergerakan badan dan
bunyi (Kids Health Organisation).
Tics di definasikan sebagai pergerakan atau pertuturan yang
berlaku secara spontan, pantas, tanpa sebab, berulang kali dan diluar kawalan
seseorang (American Academy of Family Physicians).
Sejarah berkaitan TS menerangkan bahawa kelaziman penyakit
ini terjadi antara 5 hingga 10 orang dikalangan 10,000 orang. Ia juga dikatakan
jarang berlaku dalam masyarakat. Walaubagaimanapun kajian baru-baru ini
menyaksikan bilangan penghidap penyakit ini kian bertambah dan pastinya
penyakit ini tidak akan menjadi suatu yang jarang lagi dikalangan masyarakat.
Pelbagai kajian dilakukan semenjak tahun 2000 menyaksikan
penyakit ini yang terjadi diantara 1 – 3 daripada 1000 orang sebelum ini
meningkat kepada 10 daripada 1000 orang. Manakala kadar kelaziman TS di Amerika
ialah 1 in 1,000 or 0.10% or 272,000 orang (American psychiatric Association).
Sindrom ini terjadi dalam semua masyarakat, bangsa, etnik
dan agama. Golongan lelaki lebih banyak menghidapi penyakit ini berbanding
wanita dengan perkiraan 3 hingga 4 kali berbanding wanita.
TS ini bermula sebelum umur 18 tahun dan kebiasaannya
terjadi antara umur 5 hingga 7 tahun. Namun berita baik buat pesakit ini ialah
mereka akan bertambah baik apabila meningkat dewasa. Disebabkan penyakit ini
juga mereka tidak semestinya mempunyai jangka hidup yang singkat.
Walaubagaimanapun, penghidap TS mungkin boleh mendapat
penyakit lain seperti attention deficit hyperactivity disorder (ADHD), obsessive-compulsive
disorder (OCD) atau trouble learning (Ronan O’Brien).
PUNCA-PUNCA PENYAKIT
Penyebab berlakunya TS masih tidak lagi diketahui puncanya.
Namun terdapat beberapa kajian daripada pakar-pakar perubatan menunjukkan
bahawa terdapat beberapa faktor menyumbang kepada punca penyakit ini iaitu :
i) Faktor Genetik: sejak tahun 1980 lagi menunjukkan banyak
kes berkaitan TS disebabkan factor genetik atau keturunan. Hasil kajian tentang
genetik kekeluargaan pada peringkat awal telah merumuskan bahawa akan berlaku
salinan gen yang tidak sempurna dan akan diturunkan dari salah satu orang tua
kepada pewarisnya yang amat berisiko untuk mengidap TS.
ii) Faktor awal kelahiran / masalah kelahiran: ada beberapa
pendapat menyatakan
bahawa kanak-kanak yang mengalami TS besar kemungkinan
pernah mengalami kesukaran ketika kelahiran atau ibu mereka telah mengalami
kehamilan yang bermasalah. Walaubagaimanapun masih belum terdapat kajian yang
mencukupi untuk membuktikan sekiranya ada sebarang asas perubatan yang
menyokong hipotesis ini (Hillary Box, 2008).
iii) Faktor Usur Abnormal: bahagian otak pengidap TS iaitu
bahagian Ganglia basal, Lobes depan dan Cortex berlakunya unsur abnormal.
Selain dari bahagian yang disebut, unsur abnormal juga dapat dikesan pada saraf
yang menyambungkan otak pengidap serta bahagian neutritransmiter (Dopamine,
Seroyanin dan norepinephre) yang mempunyai fungsi untuk berintraksi dan
berkomunikasi di antara sel saraf.
SIMPTOM-SIMPTOM PENYAKIT
Untuk mengenal pasti sindrom ini, gejala-gejalanya adalah
tics. Tics terbahagi kepada dua iaitu tics motor dan tics vokal atau phonic.
Pesakit TS kebiasaannya akan mula mempunyai simptom tics sederhana dahulu
sebelum berubah kepada tics kompleks.
Berdasarkan kajian dilakukan oleh American Academy
Psychiatric Assosiation (AFPA), beberapa jenis tics telah dikenalpasti berlaku
kepada pesakit TS iaitu:
JENIS-JENIS TICS YANG DIHIDAPI OLEH PESAKIT TOURETTE
SYNDROME
Jenis-jenis Tics
- Tics Motor
- Tics Vocal / Phonic
- Kerlipan mata
- Membunyikan tekak
- Memusingkan biji mata
- Mendengus
- Mengangkat bahu
- Menjerit atau memekik
- Kepala tersentak-sentak
- Menghidu dengan kuat
- Mulut terbuka
- Menyalak
- Mengepak tangan
- Menghembuskan nafas
- Memek muka
- Batuk
- Menggerakkan hidung
- Meludah
- Menjilat bibir
- Mendecit
- Menjulingkan mata
- Bersiul
- Memusingkan kepala
- Bunyi seperti hon
- Ketegangan otot
- Ketawa
- Membengkokkan jari
- Sedu
- Menendang sedikit
- sendawa
- Menarik baju
- Bunyi seperti haiwan
- Menyentuh orang lain
- Nada & volume suara berubah
- Menyentuh benda lain
- Gagap
- Menghidu jari
- Mengulangi perkataan
- Menghidu objek
- Bercakap sorang diri
- Melompat atau meloncat
- Meniru bunyi / intonasi
- Mencucuk
- Berkata lucah
- Menumbuk
- Palilalia: mengulangi perkataan sendiri atau atau mengulangi bunyi sendiri.
- Menendang
- Mencium diri
- Mencium orang lain
- Tangan menggelupur
- Coprolalia: menyebut perkataan lucah atau perkataan yang dilarang dalam masyarakat.
- Berpusing sekeliling
- Ketegangan sekumpulan otot
- Pergerakan menikam
- Memutarkan rambut
- Echopalia: menyebut perkataan dan bunyi orang lain.
- Berjengket
- Menggoyangkan kaki
- Mencubit
CIRI-CIRI PESAKIT TOURETTE SYNDROME
Diagnostik ciri-ciri TS daripada American Psychiatric
Association: Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 4th Edition
DSM-IV-TR (307.23):
i) Pergerakan tic motor yang cepat, berulang-ulang, secara
tidak sengaja, berlaku dengan sendirinya disebabkan pelbagai pelbagai kumpulan
otot.
ii) Penyakit ini bermula sebelum usia 18 tahun. Kebiasannya
pada umur antara 6 – 7 tahun.
iii) Pelbagai vokal tics ( merungut, menyalak, mengerang,
menjerit di khalayak ramai dengan perkataan atau kata-kata yang tidak sopan).
iv) Kebolehan untuk menahan pergerakan dan bunyi-bunyian
yang secara sengaja untuk beberapa minit kepada jam.
v) Perubahan dalam pengamatan simptom-simptom ini lebih dari
seminggu atau sebulan. Tempoh berlakunya simptom-simptom melebihi satu tahun
dengan berlakunya tic selama lebih dari tiga bulan.
STRATEGI PENDIDIKAN
Pada dasarnya penyakit TS tidak mengganggu IQ pesakit. Namun
pesakit tetap mengalami gangguan belajar seperti membaca, menulis dan mengira.
Antara kaedah terbaik yang boleh digunakan dalam strategi pendidikan pesakit TS
ialah:
i) Menyediakan kelas khusus pesakit TS: ini kerana sikap
toleransi dan belas kasihan dari guru amat diperlukan dalam mendidik pelajar
ini ( Medicine.net)
ii) Menggalakkan pesakit aktif dalam aktiviti berfaedah
seperti bersukan, bersenam dan mengikut hobi kesukaannya. Ini akan membuatkan
mereka leka dan fokus mental serta kekuatan tenaganya, maka tics akan
berkurangan dan tidak kerap berlaku. Contoh pemain sukan terkenal yang mengalami
tourtte sindrome ialah Tim Howard dan Mahmoud Abdul-Rauf.
iii) Fokuskan minda pesakit TS Seperti menulis, melukis
& mencipta muzik. Ini akan membina kemahiran mereka selain mengasah bakat
dan membuatkan mereka lupa pemyakit mereka sendiri. Contoh: Mozart & Samuel
Johnson. Kids Health Organisation).
iv) Menggalakkan kelas membincangkan tentang TS: guru
seharusnya menggalakkan perbincangan dengan murid tentang TS. Suruh murid yang
mengalami TS membuat persembahan tentang apakah itu TS. Selain membina keyakinan
diri pesakit, ia juga mampu membuatkan pelajar lain Fam. Dan kurang mengganggu
murid TS ini lagi.
v) Membenarkan pesakit TS keluar kelas: guru boleh bersikap
toleransi dengan murid yang mempunyai TS untuk keluar dari kelas jika penyakit
menyerang. Ini bukan sahaja dapat mengelakkan gangguan ketika pembelajaran
malah dapat mengurangkan tekanan dan keresahan pesakit ini.
vi) Menyediakan masa tambahan: murid yang mengalami TS
seharusnya diberikan masa tambahan dalam pembelajaran berdasarkan kesukaran
mereka untuk membaca dan menyalin apa-apa nota atau tugasan. Guru boleh
memberikan mereka tempoh tugasan lebih lama dan dalam proses pembelajaran,
mereka diberikan masa yang lebih lama untuk berfikir tentang soalan yang
diberikan.
vii) Mencuba penyelesaian kreatif: disebabkan tics yang
kerap berlaku, maka seringkali pembelajaran pesakit TS terganggu. Maka penggunaan
komputer untuk menyalin nota, atau rakaman suara guru dapat embantu mereka dari
ketinggalan dalam sesi pengajaran. Guru juga boleh meletakkan murid TS di
tempat duduk belakang supaya mereka tidak mengganggu rakan yang lain.
viii) Menggalakkan kefahaman sosial melalui game TS: ini
salah satu cara memperkenalkan masyarakat dengan gejala TS dan mereka tidak
memandang remeh terhadap pesakit ini.
Coin Casino | Sign up for a $50 free bonus and get 100 free
ReplyDeleteJoin the 제왕 카지노 Casino Rewards Club and play online casino games like blackjack, roulette, baccarat, live dealer and much 인카지노 more! Rating: 4.6 · Review by 1xbet korean CasinoRewards